Cres - Čechy nepoznaný ráj

Miluji Chorvatsko, a tak každý rok do této nádherné země zavítáme. Letos objevujeme Cres, který se následně pro mě stává TOP chorvatskou destinací. A hned na začátku vám řeknu proč:

- nádherná krajina,
- luxusní atmosféra,
- ostrov nádherně voní (vážně),
- blízkost ČR,
- je zde levně, oproti jiným chorvatským letoviskům,
- ostrov není přeplácaný turisty,
- Češi o tomto ostrově téměř neví.

Z Brna se na Cres dostáváme za přibližně 6 hodin jízdy. Využíváme trajekt Brestova-Porozina.

Hned po příjezdu podnikáme výlet do nádherného městečka Beli. Cestou do Beli zastavujeme na vyvýšeném bodě, ze kterého je nádherný výhled nejen na Beli, ale i na překrásně čisté moře. Cítíme nádhernou vůni, kterou jsme do té doby nikde necítili. Výlet začíná fakt skvěle. Do Beli přijíždíme kolem poledne a k našemu překvapení je městečko zcela vylidněné. Nikde ani noha.  V Chorvatsku nejsou lidi... BOMBA. Místní mají očividně siestu a turisté si válejí šunky v nějakých profláklých letoviscích. Procházíme Beli a čerpáme vůni a atmosféru pravého Chorvatska. Následuje cesta do hlavního města ostrova Cres, kde se ubytováváme v jednom z apartmánů, které jsme našli na bookingu  ( https://goo.gl/zki6P4 ) . Z apartmánu jsme nadšeni, jedná se o apartmán, který v letošním roce poprvé otevřel. Takže za zaváděcí cenu máme nádherně zrekonstruovaný byt, plně vybavený, čistý, s pohodlnou matrací - pro mě nejdůležitější věc při každém pobytu.
Lubenice

Přístav Cres
A ještě lepší. 3 minuty cesty od apartmánu se nachází nejkrásnější přístav, jaký jsem kdy viděla. Žádný zápach, všude příjemná atmosféra, úžasní lidé, krásné prostředí. Do města Cres se musíte zamilovat na první pohled. Přes den mírně žije a večer pulzuje tím pravým turistickým ruchem. Žádné vaření na apartmánu, ale hezky každý den do pravé chorvatské restaurace na mořské speciality.

Koupání je typické chorvatské, neurazí, nenadchne. Pláž je relativně plná, ale ještě to jde. Přístup do moře klasický kamínkový, ale moře teplé a čisté. Takže za nás spokojenost.

Pláž u modré jeskyně
Vstup do modré jeskyně, Cres
Když už jsme na Cresu, vydáváme se i na výlet do proslulé modré jeskyně, jak jí nazývají turisté. Správný název je ale Plava grota. Jeskyni naleznete pod městem Lubenice. Většina průvodců říká, že se k ní dostanete pouze po moři, kam vás dovezou lodě z přístavu, ale my vyrážíme pěkně po svých. Od Lubenice scházíme docela prudký sráz, ale dolu je to příjemný výlet. Sem tam narazím na pavouky, a tak nedýchám. Občas mám co dělat, aby mi nepodjela noha, jak je to příkré, ale pohled na krásnou pláž u modré jeskyně stojí za to. Přicházíme na ni kolem desáté hodiny a jsme naprosto spokojení, protože na pláži kromě dvou nudistů nikoho nenalézáme. Opět ráj bez turistů. Nudisté se nás očividně bojí, a tak zalézají do připravených stanů. My se mezitím ponoříme do vody a plaveme směr modrá jeskyně. Voda je překvapivě ledová, takže žádná hitparáda. Najednou se ocitáme pod skálou, jejíž strop je tak metr-dva nad hladinou moře. Jdeme mezi kameny, které kloužou, směr jeskyně. Místy je totální tma a klouzavé kameny se sem tam průrvou činí zážitek docela adrenalinovým. Poprvé v životě pociťuji klaustrofobii. Myšlenky na možný výskyt pavouků raději hned zaženu. Nevidím a když nevidím, tak tu prostě nejsou. Za chvíli se ocitáme v jeskyni, ve které je totálně nepřirozená modrá voda. Každý si v tu chvíli musí říct WAU. Fakt nádhera, která stojí za to vidět. Překvapením byli i dva lidé, kteří v jeskyni již seděli a svítili baterkou. Super, světlo:) Chvíli se kocháme tou krásou a úplně nadšení se vracíme zpět. Naše nadšení trochu mizí, když spatřujeme 4 plné lodě turistů. No ještě, že jsme přijeli brzo, neb ti by nám určitě zážitek trochu zkazili. Chvíli se válíme na pláži a pak vyrážíme zpět. Totálně vyprahlí a bez vody jdeme do ostrého kopce v době největšího žáru. Tak tohle jsme úplně nevychytali a již chápu, proč se všude píše, že je jeskyně přístupná pouze po vodě. Teď zpětně ale mohu konstatovat, že bych to příště dala zas po souši. Za ten zážitek to stojí.

Jezero Bled
Na Cresu jsme strávili pouze 5 dní, takže jsme již nic nového neviděli. Ale za mě je to to nejkrásnější místo v Chorvatsku. Jo a cestou zpět doporučuji zastávku u slovinského jezera Bled. Sice na náš vkus až moc turistické místo, ale jako zastávka cestou domu je ideální.

Bled
Pláž u modré jeskyně
Pláž cestou k modré jeskyni